Wat is een ontwikkelingsvoorsprong?

Kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong vallen vaak al op bij het consultatiebureau of op het kinderdagverblijf. Ze lezen of rekenen al aardig voor ze überhaupt naar school gaan. Ze hebben een ruime woordenschat, zijn zelfstandig en stellen verrassende vragen die je als volwassenen niet snel verwacht.

Gaan zij met vier jaar naar school, dan zijn ze nog te jong om te testen op mogelijke hoogbegaafdheid: hun ontwikkeling verloopt nog grillig. Uiteraard is hoogbegaafdheid mogelijk al wel aanwezig.

Hoewel ze reikhalzend uitkijken naar het ‘naar school’ gaan, valt het vaak tegen. Ze worden eerder afgeremd in hun ontwikkeling dan gestimuleerd in een reguliere klas, omdat ze al zoveel verder zijn. Het spel daagt niet uit, de kringvragen zijn saai zijn en bij hun klasgenootjes vinden ze nauwelijks aansluiting.

Passend onderwijs voor deze kleuter is zeer gewenst, om frustratie te voorkomen. Hen gemotiveerd houden slaagt alleen als ze het aanbod aansluit op hun niveau. Juist bij het spelen!